Urszula Chowaniec
29 lutego 2020
Tomasz Schimscheiner
14 kwietnia 2021


Katarzyna Deszcz

Absolwentka Wydziału Prawa UJ oraz Wydziału Reżyserii Dramatu PWST w Krakowie.

W latach 1982-2003 prowadziła (wspólnie z Andrzejem Sadowskim) eksperymentalny Teatr Mandala, w którym zrealizowała wiele swoich autorskich projektów artystycznych prezentowanych na setkach scen teatralnych w kraju i za granicą. W teatrze repertuarowym reżyseruje od 1991 roku. Na stałe współpracuje z kilkunastoma scenami dramatycznymi, gdzie wyreżyserowała kilkadziesiąt przedstawień realizując głównie teksty klasyczne lub współczesny dramat, zwłaszcza irlandzki i amerykański. Doświadczenia związane z kontaktami z zagranicznymi autorami tekstów zaowocowały powołaniem przez Katarzynę Deszcz programu pomocy warsztatowej i promocyjnej dla polskich dramatopisarzy („Pisanie dla Teatru"). W 1995 roku podejmuję stałą współpracę z londyńskim teatrem Scarlet, z którym realizuje projekty pokazywane na scenach w Anglii, Irlandii i Szkocji. W 2003 roku na brytyjskim rynku wydawniczym ukazała się biograficzna praca Geraldine Cousin („Recording Woman") poświęcona jej metodom pracy nad spektaklem teatralnym. W latach 2003-2006 była Dyrektorem Naczelnym i Artystycznym Teatru im. A. Mickiewicza w Częstochowie. Poza reżyserią spektakli, zajmuje się również pracą pedagogiczną. Od 1992 roku, do dnia dzisiejszego - prowadzi warsztaty dla reżyserów i aktorów w różnych centrach teatralnych w Polsce, Anglii, Egipcie, Indiach, Irlandii, Japonii, Niemczech i USA. W latach 1993-1994 była wykładowcą w Dartington College of Art w Devon (Anglia). Współpracowała z Akademią Sztuk Pięknych w Krakowie, na Wydziale Scenografii (1999-2008), gdzie uczyła studentów praktycznego podejścia do zawodu, oraz pracy nad tekstem scenicznym. Realizowała projekty w Royal Central School of Speech and Drama University of London. Aktualnie współpracuje z Guildford School of Acting University of Surrey w UK.

Ważniejsze nagrody:
Wyróżnienie dla „Wieczoru Trzech Króli" w Teatrze Ludowym w Nowej Hucie w konkursie Fundacji Theatrum Gedanense na najlepsze szekspirowskie przedstawienie sezonu 2002/2003. Gdańsk 2003
Złota Maska dla reżyserki roku - za przedstawienie „Iwona księżniczka Burgunda" Witolda Gombrowicza w Teatrze im. Adama Mickiewicza w Częstochowie. Śląsk 2005.
Nagroda Prezydenta Częstochowy w dziedzinie kultury. Częstochowa 2006.
Złota Maska za najlepszą reżyserię - za przedstawienie „Tańce w Ballybeg" w Teatrze Zagłębia Sosnowcu. Śląsk 2007.
Grand Prix - dla najlepszego spektaklu festiwalu oraz wyróżnienie - za reżyserię spektaklu „Matki” w Teatrze Nowym w Zabrzu – XIII Festiwal Dramaturgii Współczesnej - Rzeczywistość Przedstawiona – Zabrze 2013.
Złoty Yorick – Konkursu na Najlepszą Inscenizację Dzieł Dramatycznych Williama Szekspira za najlepsze przedstawienie sezonu za spektakl „Poskromienie złośnicy" w reżyserii Katarzyny Deszcz z Teatru im. Żeromskiego w Kielcach. Festiwal Szekspirowski, Gdańsk 2014.
Fanaberia Publiczności – nagroda dla najlepszego przedstawienia, Festiwal Wałbrzyskie Fanaberie Teatralne 2014, za spektakl „Matki” z Teatru Nowego w Zabrzu.
Nagroda Jury Młodych za reżyserię oraz trafne ukazanie problemu społecznego w spektaklu „Nema”. XVIII Ogólnopolski Festiwal Dramaturgii Współczesnej - Rzeczywistość przedstawiona Zabrze 2018.